11 علت کار نکردن موتور کولر آبی
به طور کلی 11 علت برای کار نکردن موتور کولر آبی وجود دارد.
- سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی
- خراب شدن سیم پیچ راه انداز موتور کولر
- خرابی بوش و قطعات مکانیکی دینام کولر
- پریدن فیوز برق و کلید مینیاتوری کولر
- نقص در کلید و ترمینال برق کولر یا سیم کشی ساختمان
- اجزای اصلی موتور کولر آبی – دینام کولر
- هسته سیمپیچی
- پوسته
- روتور
- دربهای بلبرینگی یا بوشی
- پولی موتور کولر
آموزش تعمیر موتور کولر آبی :
موتورهای کولرها در انواع مختلف موجود می باشد و هر کدام ویژگی متفاوتی دارند اما در حالت کلی می توان گفت که در تمامی مدل ها نحوه تعمیر کردن به یک صورت می باشد که به صورت مختصر می توان اشاره کرد که تعمیرات موتور کولرها طی مراحل زیر انجام می گیرد:
در ابتدا باید پیچ هایی که در اطراف کولر وجود دارد را باز کرد تعداد این پیچ ها چهار عدد می باشد.
درپوش هایی که در اطراف کولر وجود دارد را از طریق ضربه زدن با پیچ گوشتی باز کنید . برای این که در هنگام بستن در پوش با مشکل برخورد نکرد بهتر است تا آن ها را علامت گذاری کرد.
یاتاقان هایی که در بین درپوش موتورها وجود دارد آن ها را تمیز و شستشو دهید.
اگر ایراد کولر در قسمت دور کند کولر باشد در این صورت بهتر است که پلاتینی که در قسمت عقب درپوش وجود دارد را بررسی کنید.
بعد از بررسی تمام موارد فوق بهتر است کلید گریز از مرکز که در قسمت جلوی درپوش واقع شده است را بررسی کنید ممکن است فنر آن ها جدا شده باشد پس نسبت به وصل کردن این سیم ها اقدام کنید.
بعد از بررسی مراحل فوق نیاز است تا سیم پیچ کولر را بررسی گردد .
بعد از بررسی کردن مراحل لازم وقتی کولر را تعمیر کردید و کولر را روشن کردید ممکن است هنگام کار کردن کولر با سر و صدا کار کند در این صورت باید یاتاقان ها را عوض کنید.
بعد از اتمام درپوش ها را طبق علامت گذاری ها ببندید.
پیش از آغاز سرویس کولر آبی چه باید کرد؟
قبل از شروع فرآیند سرویس کولر آبی باید مطمئن شوید که برق کولر وصل نباشد، به دلیل اینکه محیط داخل و خارج کولر مرطوب بوده و بدنه آن فلزی است، کولر امکان برقگرفتگی بسیار زیاد است. قبل از شروع مطمئن شوید که کلید پمپ و موتور کولر خاموش است. اگر کولر فیوز جداگانه دارد آن را قطع کنید. در نهایت فازمتر را روی بدنه کولر قرار دهید تا از نبود جریان برق مطمئن شوید. اگر فازمتر نداشتید با پشت دستتان به بدنۀ کولر ضربه بزنید.
برای سرویس کولر آبی دمپایی پلاستیکی با کفی ضخیم استفاده کنید. اگر کولر روی بلندی قرار گرفته است، حتماً از چهارپایه پلاستیکی و یا چوبی برای رسیدن به کولر استفاده کنید.
در آپارتمانها معمولا روی پشت بام چندین کولر قرار دارد که مشخص نیست هر یک متعلق به کدام واحد است. به همین دلیل قبل از آغاز سرویس، به فردی که پایِ کلید کولر ایستاده بگویید یک بار آن را روشن و بعد خاموش کند تا مطمئن شوید کولر خودتان را سرویس میکنید.
هنگام روشن کردن آزمایشی، حداقل یکی از دریچههای کولر را باز کنید تا به موتور دستگاه فشار وارد نشود.
معمولا کولرها نه ماه از سال خاموش هستند و همین باعث میشود خاک زیادی در کانال کولر و دریچهها جمع شود. به محض اینکه کولر را برای تست روشن کنید، این خاک از دریچههای کولر و توسط باد به داخل خانه ریخته میشود. به همین دلیل، توصیه میکنیم به فرد یا افرادی که در خانه هستند بگویید به محض روشن شدن کولر با دستمال خیس جلوی دریچههای آن را بگیرند تا خاک خانه را پر نکند. به خصوص اگر خود شما یا یکی از اعضای خانه حساسیت و مشکل تنفسی دارید این نکته را حتما رعایت کنید.
6 راهکار برای استفاده بهینه از کولر آبی
1- سرویس کردن کولر آبی
– بررسی و روغنکاری دینام (موتور) کولر
دینام کولر، فرآیند گردش هوا را انجام میدهد. با توجه به قرار گیری کولر در فضای باز، گردوغبار روی موتور ایجاد میشود و توصیه میکنیم این قطعه در سرویس دورهای تمیز و روغنکاری شود.
– بررسی پمپ آب (واتر پمپ) کولر
واترپمپ در کف کولر و داخل آب قرار دارد و فرایند گردش آب را انجام میدهند. بهتر است تمام قسمتهای پمپ آب را که شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد میشوند را تمیز کنید.
– شستوشوی بدنه کولر
بدنه اصلی کولر را در هر بار سرویس باید شست، تا رسوب ایجاد شده روی آن تمیز شود. این رسوبات با گذشت زمان، موجب زنگزدگی بدنه فلزی کولر میشود.
– شستوشوی حلزونی
مخزن حلزونی کولر، با گذشت زمان پر از ذرات و گردوغبار میشود. با روشن شدن کولر این ذرات در هوا پخش شده و وارد فضای ساختمان خواهند شد. پس در زمان سرویس کولر، توصیه میشود که مخزن حلزونی را بشویید.
– تعویض تسمه
تسمهی فرسوده هر لحظه ممکن است پاره شود. در صورت پاره شدن تسمه، پروانه کولر نمیچرخد و فقط موتور به صورت درجا کار میکند. پس گاهی به کولر سر بزنید و تسمه را کنترل کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.
– بررسی و روغنکاری یاتاقان
یاتاقانها در دو طرف محور مرکزی پروانه قرار دارند، و نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور منتقل کرده و درنتیجه موجب چرخش پروانه میشود. پس با توجه به حساسیت بالای این قطعه، در هر بار سرویس کولر، توصیه میشود که یاتاقانها را تمیز و روغنکاری کنید.
– روغنکاری پولی
قطعه پولی در کولر، یکی از اجزا مکانیکی است که با کمک تسمه نیروی حرکتی را از دینام دریافت کرده و پروانه را میچرخاند. در حین سرویس کولر، برای اینکه پولی ها روان بچرخند، آنها را روغنکاری کنید.
– تعویض پوشالها
پوشالهای کولر بهتر است هر دو سال یکبار تعویض شوند. حتی برای اینکه نتیجه بهتری از کولر بگیرید، توصیه میشود پوشالها را هر ساله تعویض کنید.
– تمیز کردن شبکه آبرسانی کولر
تمام لولهها و شلنگهای داخلی کولر را شبکه آبرسانی میگویند. تمام این لولهها باید تمیز شوند تا مانعی برای انتقال آب وجود نداشته باشد.
– تراز کردن شناور
در صورت تراز نبودن شناور، روند قطع و وصل شدن آب ورودی به کولر به درستی انجام نمیشود. در نتیجه یا آب کافی وارد کولر نمیشود و یا آب اضافی وارد کولر شده و از طریق شیر تخلیه و یا لبهها سر میرود. پس در مرحله آخر شناور را تنظیم کنید.
2- نصب سایه بان
یکی از مواردی که راندمان کولر آبی را افزایش میدهد، قرار دادن سایبان برای کولر است. کولرهای آبی که در تراس قرار میگیرند، در معرض تابش شدید خورشید نیستند و نیاز چندانی به سایبان ندارند. اما کولرهایی که در پشت بامها قرار میگیرند، بهتر است سایبان داشته باشند.
3- كار كردن كولر آبي بدون آب
همیشه تصور بر این بوده که اگر کولر بدون آب کار کند، خواهد سوخت.
بدون آب روشن بودن کولر در کوتاه مدت، موجب سوختن آن نمیشود، اما اگر این روند طولانی شود، موتور داغ شده و در نهایت خواهد سوخت. فضای داخلی کولر در معرض تابش شدید خورشید است و این امر در گرم شدن موتور کولر تاثیر خواهد گذاشت. پس وجود آب در کولر به خنک شدن موتور کمک میکند. حال اگر کولر در شب بدون آب کار کند، تاثیر خیلی زیادی روی موتور نخواهد داشت.
اما توصیه میکنیم که همیشه کولر پر از آب باشد تا تمام قطعات آن بدرستی کار کنند و باد کولر خنک باشد.
4- روشن کردن کولر با دور تند
شاید این مورد کمی برایتان عجیب باشد، اما توصیه کارشناسان متخصص در زمینه تعمیرات کولر این است که کولر را ابتدا با دور تند روشن کنید و بعد از کمی کار کردن، آن را روی دور کند قرار دهید.
دلیل این کار به سیستم کولرهای قدیمیتر برمیگردد. کولرهای آبی قدیمی دارای یک خازن راهانداز بودند که در کولرهای جدید این قطعه حذف شده است. این خازن وظیفه دارد تا با سرعت بالاتر، کولر را از سرعت صفر به دور مطلوب برساند.
حال وقتی کولر را روی دور تند روشن کنیم، عملا نقش همان خازن را بازی میکند و دور کولر را به دور مطلوب میرساند. بدین ترتیب فشار کمتری به موتور کولر وارد میشود. پس از 2 دقیقه که کولر با دور تند روشن ماند، آن را روی دور کند قرار دهید.
با این کار عمر مفید کولر هم افزایش خواهد یافت.
5- جایگاه مناسب برای کانال و دریچهها
کانالکشیهای کولر باید زیر نظر متخصص و طراح انجام شده و تمام استانداردها رعایت شود. برای مثال یک فضای بزرگ نباید طوری کانالکشی شود که باد کولر به هیچ بخشی از این فضا نرسد. همچنین زاویه قرارگیری دریچهها باید به شکلی باشد که از باد کولر حداکثر استفاده را داشت.
امروزه دریچههای کولر هوشمند بوده و دارای ریموت از راه دور هستند. با استفاده از این ریموت، قادر هستید جریان وزش باد را کنترل و تنظیم کنید و حتی دریچه را ببندید.
6- باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر آبی
برخی بر این باورند که در صورت روشن بودن کولرهای آبی، باید تمامی پنجرهها و درها را بست تا هوای خنک از خانه خارج نشود. این تصور اشتباه است. در صورت روشن بودن کولر باید حداقل یک پنجره باز باشد تا هوا، در محیط جریان داشته باشد. بسته بودن در و پنجره موجب دم کردن محیط، ایجاد بوی نامطبوع و افزایش رطوبت خواهد شد. پس زمانی که کولر آبی روشن است، یکی از پنجرهها را کمی باز کنید تا هوا، به خوبی جریان داشته باشد.
1 دیدگاه در “نکاتی در مورد خرابی و سرویس موتور کولر و استفاده بهینه از کولر”